Veelgestelde vragen

Wij willen u nog beter van dienst zijn. Daarom bundelen wij en iBanFirst de krachten en gaan we verder onder de naam iBanFirst. Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen.

Welke extra diensten krijg ik extra door het samengaan met iBanFirst?

iBanFirst biedt u, naast de normale spot-conversie, vreemde valutabetalingen en (flexible forwards) ook het volgende:

  • IBAN-rekeningen op naam van uw bedrijf in meer dan 30 valuta’s
  • (Flexibel) termijncontracten, met een maximale looptijd van 24 maanden
  • Handelskrediet om de druk op uw cashflow te verlagen
  • Een volledig overzicht van al uw zakelijke accounts. Dit maakt het gemakkelijk om al uw accounts te consolideren en te beoordelen
  • Met de beschikbare API's kunt u iBanFirst integreren in uw bestaande administratieve software of boekhoudpakket
  • Betalingen kunt u versturen en monitoren via SWIFT (gpi) en uw documenten rechtstreeks importeren in uw TMS of ERP
Hoe ziet het iBanFirst online platform eruit?

Het platform is gebouwd om zo gebruiksvriendelijk en intuïtief mogelijk te zijn. Het stelt u in staat om eenvoudige vreemde valutabetalingen te doen en valutarisico’s af te dekken. Ook kunt u online handelskrediet afsluiten of rekeningen bij andere banken beheren. Onderstaande Engelstalige video laat u in vogelvlucht de belangrijkste mogelijkheden zien van het iBanFirst platform.


Wat gebeurt er met mijn NBWM rekening?

Voorlopig kunt u gewoon gebruik blijven maken van uw huidige NBWM-rekening. In de komende weken zult u een e-mail ontvangen met nieuwe logingegevens die u toegang zullen geven tot uw nieuwe IBAN-rekeningen bij iBanFirst. U kunt dan uw wachtwoord instellen en een dubbele authenticatie (met de Google Authenticator app) toevoegen ter beveiliging van uw account.

Wanneer wordt mijn NBWM-rekening omgezet in een iBanFirst rekening?

Uw NBWM rekening zal worden omgezet in een iBanFirst rekening tussen nu en medio januari. U ontvangt een e-mail met nieuwe logingegevens die u toegang zullen geven tot uw nieuwe IBAN-rekeningen. U kunt uw wachtwoord instellen en een dubbele authenticatie (met de Google Authenticator app) toevoegen ter beveiliging van uw account. Uw lopende termijncontracten bij NBWM zullen mee overgaan naar iBanFirst onder dezelfde voorwaarden.

Moet ik mijn bestemmingsrekeningen overzetten?

Nee, al uw bestemmingsrekeningen zullen automatisch worden overgezet naar het iBanFirst-platform. Zodra u uw logingegevens heeft ontvangen, zult u toegang kunnen krijgen tot het iBanFirst platform en vindt u uw bestemmingsrekeningen onder het menu ‘Begunstigden’. U ontvangt tussen nu en medio januari een e-mail met uw nieuwe logingegevens die u toegang zullen geven tot uw IBAN-rekeningen (per valuta een IBAN-rekening op naam van uw bedrijf).

Moet ik mijn logingegevens vernieuwen?

In de komende weken ontvangt u een email met nieuwe logingegevens die u toegang zullen geven tot uw nieuwe IBAN-rekeningen op het iBanFirst platform. U krijgt dan de mogelijkheid om uw wachtwoord in te stellen en om de dubbele authenticatie (met uw Google Authenticator app) toe te voegen ter beveiliging van uw account.

Welke kosten zijn verbonden aan een iBanFirst rekening?

Een iBanFirst rekening is gratis. U bepaalt zelf of en wanneer u een valutatransactie wilt doen. U betaalt géén jaarlijkse fee of andere verborgen kosten. Alleen als u minder dan € 100.000 per jaar converteert, dan rekenen we € 50,- service fee per jaar (excl. btw). Ook rekent iBanFirst geen kosten voor het ontvangen van geld.


Voor uitgaande betalingen heeft u de keuze tussen BEN, OUR of SHARE. Voor het delen van de kosten (SHA) betaalt u € 5,-. Als u alle kosten op zich neemt (OUR) betaalt u € 10,- en wanneer de begunstigde de kosten op zich neemt (BEN) betaalt u € 0,-. Als u geld overmaakt naar uw rekening bij een andere bank , dan brengen we € 0,50 in rekening (als het een SEPA-betaling betreft). Geld overboeken van de ene iBanFirst-rekening naar de andere is uiteraard gratis.

Moet ik een minimum aantal transacties per jaar uitvoeren?

Nee, u bent helemaal vrij om te kiezen wanneer u een transactie doet en hoeveel transacties u doet. Als u minder dan € 100.000 per jaar converteert, dan rekenen we € 50,- service fee per jaar (excl. btw). Daarboven is de rekening gratis.

In welke formaten kan ik rekeninguittreksels downloaden van het iBanFirst platform?

U kunt rekeninguittreksels voor elk iBanFirst-account genereren en downloaden, zonder tijdslimiet, in vijf verschillende formaten.


Basic CSV

Standaard exportdatums, beschrijving, bedrag en valuta

Uitgebreide CSV Transactiegeschiedenis, met aanvullende, gestructureerde informatie en details, evenals elke bijlage die u aan een transactie hebt toegevoegd
OFX Compatibel met een groot aantal boekhoudpakketten
MT940 SWIFT standaardformaat
CODA Belgische format van MT940-formaat
Hoe kan ik een nieuwe gebruiker toevoegen of verwijderen?

Toevoegen of verwijderen van een gebruiker wordt gemakkelijker. U hoeft niet langer gebruik te maken van een formulier, maar kunt dit zelf snel en eenvoudig online regelen.

Hoe is mijn geld beschermd?

iBanFirst wordt gereguleerd door de Nationale Bank van België en door de Franse centrale bank (ACPR). iBanFirst kan in Nederland en andere Europese landen betaaldiensten aanbieden op basis van het Europees Paspoort. U kunt iBanFirst hier vinden in het register van De Nederlandsche Bank.

Veiligheid en beveiliging van uw geld staan centraal bij iBanFirst. In overeenstemming met de EU-regelgeving, wordt het geld van onze klanten op volledig gescheiden. Alleen onze klanten hebben toegang tot deze rekening. iBanFirst is op geen enkel moment eigenaar van uw geld.

Welke vergunningen heeft iBanFirst?

iBanFirst wordt gereguleerd door de Nationale Bank van België en door de de Franse centrale bank (ACPR). iBanFirst kan in Nederland en andere Europese landen betaaldiensten aanbieden op basis van het Europees Paspoort. U kunt iBanFirst hier vinden in het register van De Nederlandsche Bank.

iBanFirst is volledig bevoegd en gereguleerd als betaalinstelling onder EU PSD2. iBanFirst houdt AISP en PISP accreditaties en is een lid van SWIFT. iBanFirst maakt gebruik van het IBAN-systeem zoals alle banken in Europa.

Hoe is mijn iBanFirst rekening beschermd tegen cybercrime?

Cybercrime is een steeds groter probleem. Daarom maakt iBanFirst gebruik van state-of-the-art encryptie en digitale veiligheid. De toegang tot uw rekening beveiligd met single-use en een twee-factor authenticatie wachtwoord (Google Authenticator) zoals u dat ook nu al gewend bent.

Staat uw vraag er niet tussen?

Heeft u een vraag of suggestie? Neem dan contact met ons op. U kunt ons tijdens kantooruren bellen op: 020-78 71 700. Of vult het onderstaande formulier in. Wij zullen zo spoedig mogelijk antwoord proberen te geven op uw vraag.

De heer Mevrouw

 

}}